Goddeau recensie

HELDER: THE KING LOST HIS CROWN

Wat heeft Helder gemeen met Bettie Serveert en de Heideroosjes? Weinig: buiten de Nederlandstalige groepsnaam waaronder Engelstalige muziek wordt geproduceerd, hebben we het wel gehad. Helder is van eigen bodem en put kracht uit de honk-a-billy die door de popmuziek ondertussen naar de vergetelheid werd verdrongen.

Laten we maar meteen een paar vooroordelen de kop indrukken. Helder verdient het al zeker niet om in de schaduw van één of andere band geplaatst te worden. Deze groep lijkt perfect op eigen poten te kunnen staan. The King Lost His Crown slaat dan wel niet meteen in als een bom, toch worden meerdere luisterbeurten met veel tevredenheid beloond.

Langzaam maar zeker deden de songs op The King Lost His Crown hun werk en bleek er structuur in de troebele massa te zitten. Niet alle songs beschikken over dezelfde impact, maar in een juiste hoeveelheid gedoseerd, smaakt het geheel nog bijzonder goed. The King Lost His Crown werd met weinig franjes tot stand gebracht en de bezetting is beperkt, maar als je met minder middelen meer kan bereiken heb je wel wat talent in huis.

"The King Lost His Crown", "The House Where You Stay" en "Thirsty" konden ons eerst overtuigen en eigenen zich dan ook het meest de titel toe van potentiële singles. De rest behoeft iets meer tijd, maar bloeit eveneens open tot mooi songmateriaal. Merk op dat Helder ook op de sympathie van Pascal Deweze (in wiens Sukilove Helder ook gitaar op zich neemt) kon rekenen die zijn stem verleende aan "The House Where You Stay".

De opeenvolging van de tracks doorlopen we even niet, want dit is een album dat je niet hoort af te spelen om er één welbepaald nummer uit te horen. Helder werkt binnen een beperkt geluidsspectrum, maar kan daarbinnen toch nog voldoende afwisselen en boeien. Daarmee tekenen ze zich scherp af tegenover een hoop andere muzikale landgenoten. Sukilove had nog iets meer die instant overtuiging om aan te slaan op de radio, maar daar zal de gemakkelijk herkenbare stem van Pascal Deweze ook wel voor iets tussen zitten.

Door The King Lost His Crown aan uw collectie toe te voegen, kan u dus weinig misdoen, tenzij dat groeiende verlangen hen eens live aan het werk te zien voor vreselijke irritatie zorgt. - JURGEN DIGNEF

Uit: Goddeau.com, 05-04-04